تمامی خدمات این مرکز ، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشند و فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است
 
  • حکیمان نور
  • حکیمان نور
  • حکیمان نور
  • حکیمان نور
  • حکیمان نور
  • حکیمان نور
 
  آمار سایت
امروز : 9
ديروز : 319
ماه : 4435
 
تاریخ : چهارشنبه 19 تير 1392     |     کد : 37

علل ايجاد خشكي چشم

عوامل تاثير گذار روي خشكي چشم كدامند ؟
شايعترين اين عوامل عبارتند از :
1- كاهش توليد اشك با افزايش سن
2- كاهش تعداد دفعات پلك زدن
3- بيماري هاي داخلي و يا خود ايمني ،  بيماري هاي تيروئيد و بیماری های روماتیسمی
4- بيماري هاي پوست
5- تغييرات هورموني مثل يائسگي
6- اختلالات سيستم عصبي مثل سكته مغزي
7- مصرف داروهاي خاص مثل داروي جلوگيري از بارداري ، داروي خواب آور ، بتابلاكرها ( مانند داروهاي كاهنده فشار خون )
8- سوء تغذيه
9- اثرات محيطي مثل خشكي هوا در اطاق هايي با سيستم تهويه مركزي يا كولر
10- آلودگي محيط مثل گرد و غبار
11- كار كردن طولانی با كامپيوتر

علايم خشكي چشم

خشكي چشم از عدم رطوبت كافي سطح چشم ناشي مي شود كه در نتيجه قرنيه و ملتحمه به طور كافي با مايع اشك پوشيده نمي شوند و اين مساله منجر به خشك شدن ان ها مي گردد .
همگي ما با اشك هنگامي كه گريه مي كنيم و يا يك جسم خارجي چشمان ما را تحريك مي كند آشنا هستيم اما توليد اشك ، مفهومي فراتر از گريه كردن مي دهد و آن يك سيستم پيچيده است كه وظايفي را بر عهده دارد و منجر به شفاف ديدن ما مي گردد .

علايمي كه از روي آن متوجه وجود خشكي چشمان خود مي شويد كدامند ؟
- احساس خشكي در چشم
- احساس وجود شن ريزه در چشم
-  احساس سوزش در چشم
- افزايش حساسيت به نور
- احساس چسبيدن پلك ها به كره چشم هنگام پلك زدن
- حتي افزايش توليد اشك ( اشك ريزش )
- کاهش و یا متغیر بودن بینایی

چگونه خشكي چشم درمان مي شود ؟


حذف و یا درمان علت خشکی چشم می تواند به درمان این عارضه نیز کمک کند ولی همیشه تشخیص و یا درمان علت اصلی خشکی چشم ، امکان پذیر نبوده و یا مشکل می باشد لذا در چنین مواردی تنها می توان درمان را متوجه علائم خشکی چشم نمود . به هر حال در هر دو مورد داروهای جایگزینی اشک که اصطلاحا به آن ها اشک مصنوعی گفته می شود برای درمان این عارضه به کار می روند بنابراین با مصرف قطره اشک از خشکی قرنيه و ملتحمه جلوگيري می شود و شكايات بيمار برطرف می گردد .
انواع مختلفي از جايگزين هاي اشك وجود دارند و چشم پزشك شما قادر است شما را جهت انتخاب بهترين اشك مصنوعي راهنمايي كند. آنها عمدتا شامل آب و يك ماده غليظ كننده هستند . اين ماده به منظور چسبيدن طولاني مدت اشك به سطح چشم و اينكه به سرعت از سطح چشم شسته نشود استفاده مي شود . جهت استفاده طولانی ، قطره های اشک مصنوعی که دارای مواد نگهدارنده نیستند مناسب   می باشند . قطره های فاقد مواد نگهدارنده معمولا به صورت قطره های کوچک یک بار مصرف استفاده می شوند . البته برای درمان خشکی چشم ، راه هایی نظیر عمل جراحی وجود دارد که با تشخیص پزشک متخصص انجام می شود .

پيامدهاي عدم درمان خشكي چشم
خشكي چشم يك عارضه جدي است . درابتدا علايم بيماري رو به افزايش است : احساس جسم خارجي و خشكي در چشم ميتواند به سوزش و درد چشم منجر شود .
چشم ها اغلب تماما قرمز هستند ، در هنگام بيدار شدن صبحگاهي باز كردن چشم ها مشكل است . حتي التهاب مزمن و دراز مدت لبه پلك ها مي تواند شكايات بيمار را بيشتر كند .
علاوه بر اين شكايات ، سطوح حساس كره چشم نيز ممكن است آسيب ببيند و اين بدليل افزايش محتواي نمكي مايع اشك در بيماري خشكي چشم است كه مي تواند باعث آسيب به قرنيه شود .
اختلال در لايه اشكي موجب عدم مرطوب شدن مناسب قرنيه و ملتحمه مي شود و آن را به سمت خشكي چشم سوق مي دهد ، اين مساله مي تواند منجر به آسيب هاي لايه فوقاني قرنيه و ملتحمه شود . در موارد خيلي شديد ممكن است قرنيه شفافيت و خاصيت عبور نور را از دست بدهد ، كدر شود و اختلال بينايي ايجاد كند و اگر اين مساله درمان نشود در نهايت منجر به كوري مي شود .
با توجه به مطالب ذكر شده شما بايد از علايم خشكي چشم آگاه باشيد و در صورت هرگونه پرسش با چشم پزشك خود مشورت كنيد .

خشكي چشم چيست ؟
سيستم اشكي پيچيده ما در معرض عوامل مخربي قرار مي گيرد كه مي تواند توازن اين سيستم را مختل كند و در نهايت منجر به خشكي چشم مي شود . امروزه خشكي چشم به عنوان يك عارضه مهم شناخته شده است كه مي تواند به ضايعه دائمي قرنيه و ملتحمه چشمي منجر شود . در حقيقت يك نفر از هر پنج نفر بيماري كه به چشم پزشك مراجعه مي كنند از خشكي چشم رنج مي برند .



PDF چاپ چاپ