تمامی خدمات این مرکز ، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشند و فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است
 
  • حکیمان نور
  • حکیمان نور
  • حکیمان نور
  • حکیمان نور
  • حکیمان نور
  • حکیمان نور
 
  آمار سایت
امروز : 58
ديروز : 107
ماه : 4230
 
تاریخ : يکشنبه 27 اسفند 1391     |     کد : 14

کاتاراکت ( آب مروارید)

جراحي هاي كاتاراكت
 
 تصميم براي انجام جراحي آب¬ مرواريد فقط پس از توافق شخص و چشم¬ پزشك او امكان¬پذير است. در واقع تصميم براي انجام اين جراحي بستگي به اين موضوع دارد كه كدر شدن عدسي و تار شدن ديد و ساير علائم آب¬مرواريد به چه ميزان فعاليت¬هاي روزانه فرد مانند بالا¬رفتن از پله، خواندن روزنامه و برچسب¬هاي روي مواد و داروها، رانندگي كردن، تماشاي تلويزيون، باغباني كردن  و يا ساير فعاليت¬هاي او را مختل مي¬كند. اين باور كه انجام جراحي آب¬ مرواريد بهتر است فقط بعد از "رسيدن عدسي" انجام شود، باور نادرستي است. در واقع در گذشته كه تكنيك¬هاي جراحي پيشرفته نبوده و انجام اين عمل عوارض زيادي را براي فرد ايجاد مي¬كرد، پزشكان ترجيح مي¬دادند انجام اين جراحي را تا حد امكان به تعويق بيندازند. اما امروزه با پيشرفت تكنيك¬ها، چشم¬پ زشكان بر اين باورند كه بهتر است آب¬ مرواريد در مراحل زودتر و قبل از سفت شدن عدسي انجام گيرد، زيرا هرچه عدسي بيمار سفت تر باشد انرژي بيشتري از امواج مافوق صوت بايد به كار گرفته شود تا آب¬ مرواريد به روش فيكو از چشم خارج گردد،  بنابراين احتمال صدمه به قرنيه نيز بيشتر ميشود.  آب ¬مرواريد در افراد جوان و افراد ديابتي سريعا" پيشرفت كرده و به مرحله عمل مي¬رسد.
 چه روش¬هائي براي جراحي آب¬مرواريد وجود دارد؟
1-Phaco(Phacoemulsification)
2- Extracapsular Cataract Extraction
3- MIC (Micro Incision )
 تكنيك عمل فيكو چگونه است؟
به¬ طور كلي عمل آب¬ مرواريد شامل خارج كردن عدسي كدر شده و در اغلب موارد كار گذاشتن لنز مصنوعي داخل چشمي به جاي عدسي طبيعي چشم است. با اين وجود در بعضي شرايط نادر ممكن است لنزي داخل چشم كارگذاشته نشود.
متداول ترين برش ايجاد شده براي انجام اين عمل، يك برش 3 ميلي¬متري، يعني برشي كمتر از 3/1 سانتي¬متر است. اين برش به دليل كوچك بودن احتياجي به بخيه و ترميم ندارد و پس از عمل خودبه ¬خود بهبود مي¬يابد.
جراح سپس يك دريچه دايره اي  در كپسول عدسي- غشاي بسيار نازكي كه عدسي را مي¬پوشاند- ايجاد كرده كه اين فرآيند capsulorhexis  ناميده مي¬شود كه اين عمل به دقت بسيار زيادي نياز دارد زيرا ضخامت كپسول عدسي 1000/4 ميلي¬متر است.
در روش Phacoemulsification از امواج اولترا سونيك(مافوق صوت) براي شكستن عدسي به ذرات ريزتر استفاده مي¬شود. اين ذرات سپس با كمك يك لوله مكشي بيرون آورده مي¬شوند. قسمت خلفي(عقبي) كپسول عدسي دست¬نخورده در جاي خود باقي مي¬ماند تا عدسي مصنوعي بر روي آن كار گذاشته ¬شود.
روش Extracapsular cataract extraction زماني به كار مي¬رود كه عدسي بسيار سفت  شده باشد و امواج به كار رفته در Phacoemulsification قادر به شكستن آن به ذرات ريزتر نباشند. در اين روش برشي در حدود 10 ميلي¬متر در چشم ايجاد مي¬شود و هسته عدسي به صورت يك تكه خارج شده و برش ايجاد شده نياز به بخيه دارد.  
در عمل فيكو عدسي داخل چشمي به صورت تاشو بوده و از طريق منفذ كوچك ايجاد شده به داخل چشم فرستاده مي¬شود. اين عدسي در مجاورت كپسول خلفي باز شده و اندازه اپتيك آن به 6 ميلي¬متر مي¬رسد و به وسيله بازوهاي كناري كه به آنها haptic گفته مي¬شود در داخل كپسول، محكم قرار مي گيرد. معمولا" براي ثابت نگاه داشتن عدسي¬ها در داخل چشم احتياجي به بخيه وجود ندارد.
 در حين جراحي چه اتفاقاتي مي¬افتد؟
اين جراحي در شرايط فعلي و با پيشرفت تكنيك¬هاي جراحي يك عمل سرپائي بوده و احتياج به هيچ آمادگي خاصي نيست، اگرچه انجام يك سري آزمايشات روتين و مشاوره قلب و عروق قبل از آن الزامي است. اغلب از بيماران خواسته مي¬شود كه 1 ساعت قبل از جراحي در بيمارستان حاضر شوند. قبل از جراحي از قطره¬هاي چشمي براي كاهش درد، كاهش التهاب، كاهش احتمال خطر عفونت و براي بازكردن كامل مردمك استفاده مي¬شود. براي انجام اين جراحي از بي¬حسي موضعي استفاده مي¬شود. در حين اين عمل فرد كاملا" بيدار و هوشيار است اما ممكن است بنا به درخواست بيمار يا صلاح¬ديد پزشك از داروهاي آرام¬بخش ضعيف استفاده شود. معمولا" از فرد خواسته مي¬شود كه در حين عمل به نور ميكروسكوپ جراحي نگاه كند. اين جراحي معمولا" 20 تا 30 دقيقه طول مي¬كشد و پس از آن بيمار براي 1 ساعت تحت مراقبت بوده و سپس مي¬تواند به منزل رود.
 بعد از جراحي چه اتفاقي مي¬افتد؟
معمولا" از بيمار خواسته مي¬شود كه همان روز يا روز بعد براي بررسي مجدد چشم به پزشك مراجعه كند. بسته به نوع جراحي به كار رفته و تصميم پزشك ممكن است از فرد خواسته شود كه از پوشش محافظ به¬ خصوص در هنگام خواب استفاده كند. در چند هفته اول پس از جراحي شخص نبايد چشمان خود را مالش داده و همچنين از وارد كردن فشار برروي آنها بايد خودداري كند. براي بيمار، قطره¬هاي چشمي ضد التهاب و آنتي بيوتيك تجويز مي¬شود و سپس درمدت 1 ماه بعد از عمل اين داروها به¬تدريج قطع مي¬شوند.
معمولا" روز عمل يا روز بعد از عمل او  مي¬تواند فعاليت¬هاي معمول خود مانند خواندن كتاب و تماشاي تلويزيون را انجام داده  اما براي ارزيابي ديد و تعيين نمره عينك جديد بايد بين 3 تا 4 هفته صبر كند. اكثر بيماران بعد از عمل، جهت مطالعه نياز به عينك داشته اما در 90% موارد براي ديد دور ديگر نيازي به عينك ندارند.
 عوارض بعد از جراحي كدامند؟
با وجود اين¬كه جراحي آب¬ مرواريد يكي از كم¬ عارضه¬ ترين عمل¬هاي جراحي مي¬باشد، به ندرت ممكن است مشكلاتي نيز پديد آيد. اين عوارض مي¬تواند از ازدست¬ دادن بينائي تا يك التهاب خفيف متغير باشد. به¬ طوركلي از دست دادن بينائي بسيار نادر بوده اما ممكن است به دليل التهاب يا خونريزي چشمي در حين عمل يا جداشدگي شبكيه- كه ممكن است ما¬ه¬ها يا سال¬ها پس از جراحي رخ دهد- اتفاق بيافتد. اغلب عوارض جزئي بوده مانند تورم قرنيه يا شبكيه، افزايش فشار داخل چشم و پلك ملتهب كه با تجويز دارو بهبود مي¬يابد. 98% موارد جراحي¬هاي آب¬ مرواريد بدون به¬ وجودآمدن عارضهء خاصي با موفقيت انجام مي¬شود و در 95% موارد ديد فرد بهتر مي¬شود. در اشخاصي كه ديد آنها بعد از جراحي بهتر نمي¬شود معمولا" يك بيماري زمينه¬اي چشمي مانند دژنرسانس وابسته به سن ماكولا، رتينوپاتي ديابتي يا بيماري¬هاي ديگري وجود دارد.  
 اگر عدسي هر دو چشم كدر شده باشد آيا عمل آنها در يك جلسه صورت مي¬گيرد؟
معمولا" در اين حالت، جراح در دو جلسه مختلف اين عمل را براي چشم¬ها انجام مي¬دهد. در واقع جراح صبر مي¬كند تا فرآيند ترميم چشم عمل شده  انجام شود و سپس جراحي چشم دوم را انجام خواهد داد. بين عمل دو چشم مي تواند بين 1 تا 3 هفته فاصله گذاشته شود.
 انجام چه آزمايشاتي قبل از عمل جراحي لازم است؟
چشم ¬پزشك معمولا" قبل از جراحي با استفاده از سونوگرافي( امواج مافوق صوت) و يا دستگاه IOLMaster  اندازه و شكل چشم شما را دقيقا" ارزيابي مي¬كند تا بتواند قدرت عدسي داخل چشمي مورد نياز را مشخص كند.
 انواع لنزهائي كه بعد از عمل در چشم كارگذاشته مي¬شوند كدامند؟
o       لنز تك¬كانوني(مونوفوكال)
o       لنز چند¬ كانوني(مولتي¬فوكال)
 لنزهاي چندكانوني، باعث تمركز همزمان نور از فاصلهء دور و نزديك مي¬شوند، بنابراين وابستگي افراد به عينك و يا لنزهاي تماسي را كاهش مي¬دهند. در حال حاضر دو نوع رفراكتيو و دفراكتيو اين نوع لنزها وجود دارد كه هريك داراي مزايا و معايب خاص خود هستند. در صورت استفاده از لنزهاي Refractive ديد دور و ديد متوسط عالي بوده و ديد نزديك نيز قابل¬ قبول مي-باشد اما ممكن است كه فرد براي ديدن جزئيات مشكل داشته باشد.
در صورت استفاده از لنزهاي Diffractive ديد نزديك(ديد مطالعه) خوب بوده و ديد دور نيز خوب است اما ممكن است كه ديد متوسط دچار اشكال باشد. مثلا" ممكن است لازم باشد كه فرد فاصله خود با كامپيوتر را كم كرده و يا اندازه فونت¬ها را افزايش دهد. همين¬طور ممكن است بعضي از افراد در شب هاله ¬هاي نوراني در اطراف منبع نور ببيند.
o      لنزهاي تطابقي  )Accommodative): عدسي چشم انسان به¬ طور طبيعي براي ديد نزديك واضح و شفاف، تطابق مي-يابد، فرآيندي كه با افزايش سن و كاهش قدرت انعطاف¬ پذيري عدسي به¬ تدريج كاهش مي¬يابد. لنزهاي تطابقي نيز از موادي ساخته شد¬ه ¬اند كه سعي ميشود مانند عدسي طبيعي انسان قدرت تطابق داشته باشد، اگرچه تطابق ايجاد شده توسط اين لنزها كمتر از ميزان مورد نياز انسان است.
 
در صورت وجود عيوب انكساري، آيا استفاده از  لنزهاي داخل چشمي باعث اصلاح عيوب انكساري خواهد شد؟
در بيماراني كه نزديك بيني يا دوربيني قابل توجهي دارند، با افزايش دقت دستگاه هاي اندازه گيري و محاسبه نمره لنز داخل چشم، بيش از 90% بيماران، بعد از عمل در محدوده اي قرار مي گيرند كه جهت ديد دور احتياجي به عينك ندارند. در  بيماراني كه داراي آستيگماتيسم قابل توجهي هستند،  بايستي از برش هاي خاصي  ضمن عمل يا عدسي هاي داخل چشمي توريك( جهت اصلاح آستيگماتيسم) استفاده نمود ولي درهرصورت  احتمال باقيماندن بخشي از آستيگماتيسم در اين بيماران وجود دارد.
 آيا ظاهر چشمان فرد  بعد از عمل آب¬مروايد تغيير خواهد كرد؟
خير. بعد از عمل آب¬ مرواريد ظاهر چشمان فرد  تغيير نخواهد كرد. يعني ساير افراد، با نگاه كردن به چشم بيمار متوجه انجام عمل آب¬ مرواريد در آن نخواهند شد. تنها تفاوت در اين است كه ممكن است عدسي داخل چشمي به دليل شفافيت زيادي كه دارد باعث انعكاس نور شده درخشان تر از عدسي خود بيمار باشد.
 Second Cataract يا aftercataract يا آب مرواريد ثانويه چيست؟
اين حالت زماني اتفاق مي¬افتد كه قسمت خلفي كپسول عدسي كه براي حفاظت از لنز داخل چشمي كارگذاشته شده در چشم در محل خود باقي مانده است تيره شده  و باعث ايجاد كدورت بينائي مي¬شود. اين حالت كه "كدر شدن كپسول خلفي" نيز ناميده مي¬شود ممكن است كه ماه¬ها يا سال¬ها بعد از جراحي آب¬ مرواريد اتفاق بيافتد و امروزه با بهبود تكنيك هاي عمل جراحي و تغييراتي كه در طراحي لنزهاي داخل چشمي صورت گرفته است، بروز اين مشكل به اندازه قابل توجهي نسبت به گذشته كاهش يافته است. در حالي كه در زمان استفاده از لنزها و تكنيك هاي قديمي  تا 50% بيماران نياز به كپسولوتومي داشته اند، امروزه كمتر از 10% بيماران بعد از عمل كاتاراكت نياز به اين جراحي دارند.  علت اين كدورت، رشد سلول¬هاي كپسول خلفي مي¬باشد. درمان "كدورت كپسول خلفي" ساده و سريع است. براي درمان اين حالت از YAG laser capsulotomy استفاده مي¬شود كه در اين تكنيك از ليزر براي بازكردن منفذي در كپسول استفاده مي¬شود تا به نور وارد شده به چشم اجازه عبور بدهد. Capsulotomy به معناي برش و ورود به كپسول و YAG مخفف Yttrium-aluminum-garnet نوع دستگاه ليزر است.  
انجام اين تكنيك كه يك عمل سرپائي است معمولا" كمتر از 5 دقيقه طول مي¬كشد. بعد از آن معمولا" شما در حدود 1 ساعت در مطب پزشك مي¬مانيد تا ايشان مطمئن شوند كه فشار چشم شما افزايش نيافته است.



PDF چاپ چاپ